Élet a karantén alatt

Nehéz napok járnak

Mindenki tisztában van vele, hogy ezekben a hónapokban, években nem a szokásos napjait éli az emberiség. Ha beletörődünk, ha nem, sajnos most nincs más választásunk, ehhez kell alkalmazkodnunk. Vannak emberek, akik könnyebben tudják azt feldolgozni, hogy nem élhetik az eddig megszokott életüket, és vannak, akik nehezebben. Abban viszont mindenki egyetért, hogy nagyon várjuk már, hogy vége legyen ennek a vírusos rémálomnak. Abban is van igazság, hogy könnyebb elviselni, amikor csak néhány órás kijárási korlátozásról, szórakozásról, üdülésről való lemondásról van szó, mint amikor valaki ténylegesen karantén alá kerül, és heteket, akár hónapokat kell eltöltenie a világtól elzárva. Sajnos a mostani időkben bárkivel megtörténhet ez a dolog, bármennyire is próbál vigyázni magára az ember. Természetesen megijedni akkor sem kell, hiszen ezeket napokat is túl lehet élni. Szeretnénk most néhány ötletet és tippet adni az olvasóinknak, hogyan is vészeljük át a karantén alatti nehéz időszakot.

Minden karantén egyforma?

Röviden szólva, igen, minden karantén arról szól, hogy nem hagyhatjuk el a tartózkodási helyünket bizonyos ideig. Hosszabban kifejtve viszont, a körülményektől függően többféle karanténról beszélhetünk. Ugyanis nem mindegy, hogy egy lakótelepi lakásba vagyunk bezárva, vagy egy családi háznál kell eltölteni ezeket a nehéz napokat. Továbbá az sem lényegtelen, hogy miért vagyunk karanténban. Azért mert betegek vagyunk, vagy azért, mert valamelyik családtagunk beteg, akivel egy fedél alatt élünk? Ha nem vagyunk betegek, és ennek ellenére mégis otthon kell maradnunk, akkor kicsit nehezebben viseli ezt az ember, de adjunk hálát az Istennek, hogy legalább a betegséggel nem kell megküzdenünk.

Továbbá az sem elhanyagolandó szempont, hogy azért sem baj, ha otthon vagyunk, mert a beteg családtagunknak bármikor szüksége lehet a segítségünkre. A protokoll szerint ugyan, ha fertőzöttel élünk egy lakásban, akkor jól el kellene szigetelni magunkat tőle, de tegye mindenki szívére a kezét, ki az aki ne adna meg minden segítséget a feleségének, férjének, szüleinek vagy gyerekeinek, ha elkapják a betegséget, és pihenésre vagy ágyba kényszerülnek?

Karantén, laptop

Nehéz lenne elképzelni, hogy a beteg hozzátartozónkkal az ajtón vagy az ablakon keresztül, egy telefonnal vagy egy laptoppal tartanánk a kapcsolatot, ugye? Természetesen mindent meg kell tennünk az érdekében, hogy a fertőzés ne terjedjen tovább, de a teljes elszigetelődés szinte lehetetlen az egy háztartásban élők között. Ennek tudatában kell eltöltenünk ezeket a napokat, együtt a családtagjainkkal. A következőkben leírtak nem orvosi tanácsok, hanem csak ötletek, tippek ahhoz, hogy könnyebben átvészeljük a karanténban töltött időszakot.

Mire figyeljünk legjobban a karantén ideje alatt?

Előfordulhat, hogy úgy kell eltöltenünk ezt az időszakot a karanténban, hogy negatívok lettünk a teszten, de valamelyik személy, akivel egy fedél alatt élünk pozitív. Az is előfordulhat, hogy pozitívok vagyunk, de nincsenek tüneteink, ezért kényszerültünk a karanténba. Mind a kettő esetben a legfontosabb dolog, hogy meg tudjuk őrizni az egészségi állapotunkat. Nem árt ezért előre felkészülni ezekre a napokra. Érdemes előtte beszerezni, minden olyan fontos dolgot, melyek hozzásegítenek ahhoz, hogy a vírus ne tudjon levenni minket a lábunkról. Ha erre már nincs lehetőségünk, akkor megkérni valakit, hogy tegye ezt meg helyettünk.

Az sem véletlen, hogy a legtöbb orvos azt állítja, hogy az egyik legfontosabb védekezés a betegségek ellen az immunrendszer erősítése. Különösen igaz ez a Covid-19 esetén is. Amennyiben pedig dolgozni és vásárolni járunk, és ez által napjaink során több emberrel is találkozunk, lehetséges, hogy nehezebb elkerülni azt, hogy ne kapjuk el a vírust, mint azt, hogy ha el is kapnánk, akkor könnyedén kilábaljunk belőle. Ehhez viszont elengedhetetlen az immunrendszer erősítése. A karantén alatt ez sokkal nagyobb odafigyelést igényel, hiszen jelentősen le tud csökkenni az ember napi szintű mozgása, amely az immunrendszerünk erősítésének egyik legfontosabb eleme. Ilyenkor hajlamosak vagyunk arra, hogy ennek az időszaknak a nagy részét a számítógép vagy a tévé előtt töltsük el. Ne tegyük! Már a szüleinktől is azt tanultuk, hogy a mozgás fél egészség.

Kell aggódniuk a lakásban élőknek?

A kertes házban élőknek itt természetesen több előnyük van, hiszen ők ki tudnak mozdulni a kertbe vagy az udvarra is. Félóra sütkérezés a napon, játék a kutyussal vagy télen hóember építés a gyerekekkel már nagyon sokat számít ezen a téren. Nem beszélve a friss levegőről! De a lakásban élőknek sem kell csüggedni, hiszen ott is el lehet tölteni fél órákat a mozgással. A férfiak tornázhatnak, erőnléti edzést is tarthatnak, a hölgyek pedig nyugodtan bekapcsolhatják a zenedobozukat egy kis aerobic edzéshez. De akár jóga gyakorlatokat is végezhetünk otthon. Manapság már nem nehéz ezekhez a tevékenységekhez videókat találni az interneten. Ezek a dolgok, nemcsak hogy erősítik az immunrendszert, hanem a mindennapi stressz ellen is igen hatékonyak. Természetesen nem mindenkinek ugyanannyi a mozgásigénye, de 5 perc mozgás vagy séta a kertben már hozzájárulhat az immunrendszerünk erősítéséhez és az egészségünk fenntartásához.

Mit tudunk még csinálni a karantén alatt?

Csak a sport javallott a karantén ideje alatt? Természetesen nem. Egy közös társasjáték a családdal sokkal jobban megmozgatja a memóriánkat, mint pl. egy akció film megtekintése. Nagyon sok olyan játék létezik, amely még a testet is képes megmozgatni. Persze nem kell a technikát sem mellőznünk ezekben a napokban. Ha esetleg van otthon Playstation vagy Xbox, akkor nyugodtan játszhatunk kamerás interaktív játékokat is rajta. Egy ilyen ugrálós, mutogatós és sportolós játék amellett, hogy jól szórakozunk és nevetünk a játék közben, még izomlázat is elő tud idézni másnapra. A jó kedv, a vidámság, és ez által az elménk és a testünk fitten tartása nagyon fontos dolog ezekben a napokban.

Tehát akár sportolunk, akár játszunk, a lényeg, hogy mozogjunk, és ne hagyjuk el magunkat, ne kényelmesedjünk el ezekben a napokban sem. A kertben kertészkedhetünk is kedvünkre, de ha úgy tetszik, akár át is rendezhetjük a lakásunkat, végezhetünk nagytakarítást, hogy ezzel is elfoglaljuk magunkat, és ne csak a bezártságon járjon folyton az agyunk. Kihasználhatjuk ezt az időt pl. a ruhatárunk felfrissítésére is online vásárlással. Remek online webshopok vannak manapság. A vírus idején egyébként is javasolt az online vásárlás.

Hogyan étkezzünk?

Gyógynövény, csipkebogyó

Természetes, hogy érdemes odafigyelni az étkezésünkre is ezekben a napokban. Hiszen a kevesebb mozgás miatt könnyebben felszaladhatnak a felesleges kilogrammok is. Ez nem azt jelenti, hogy le kell mondanunk a kedvenc ételeinkről, csak legyünk óvatosak a nassolással, mert a több szabadidő miatt erre is hajlamosabb lehet az ember unalmában. Továbbá ne felejtkezzünk meg a szükséges vitaminok pótlásáról sem. A mostani vírusos helyzetben nagy szüksége van a szervezetünknek pl. a C és D vitaminra. Természetesen bevihetjük ezeket zöldség és gyümölcs formájában is, de ajánlatos ezeken felül is folyamatosan fogyasztani valamelyik, számunkra megbízhatónak tartott vitamingyártó termékét. Mindemellett szükségünk lehet magnéziumra és kalciumra, melyek erősítik a csontozatot és csökkentik a stresszt. Remek pezsgőtablettákat lehet kapni ezekre is. A gyógynövényekből készült tea főzetek is nagyban hozzá tudnak járulni az egészségünk megőrzéséhez. Tájékozódjunk ezekről a helyi gyógynövény boltokban, vagy a Bükki füves ember oldalán. A fokhagyma, a gyömbér is köztudottan jó immunerősítő. Egy csipkebogyóból készült tea pedig rengeteg c-vitamint tartalmaz.

Rengeteg olyan dolog van tehát, ami erősíteni tudja az immunrendszerünket, csak szét kell nézni az interneten. Használjuk tehát ki a természet adta lehetőségeket minél szélesebben. Ne várjuk meg, amíg teljesen legyengül az immunrendszerünk, és egy betegség révén már nem marad más megoldás, csak a kórház.

Mi tegyünk, ha betegek vagyunk?

Amennyiben a tüneteink enyhék, a legfontosabb dolog a pihenés, hogy elkerüljük a nagyobb megbetegedést, és minél könnyebben, minél hamarabb meg tudjunk gyógyulni. Nem árt ugyan egy kis sétával megmozgatni a végtagjainkat az udvaron időnként, de az erős mozgást és a sportot ajánlatos kerülni, hogy a testünket ne zsigereljük ki, és legyen elegendő energiája leküzdeni a betegséget. Természetesen próbáljuk kerülni a szeretteinkkel való érintkezést, nehogy őket is megfertőzzük. Mivel teljesen nem tudunk elszigetelődni tőlük, tartsuk be a megfelelő higiénikus szabályokat. Az egészséges étkezés és a vitaminok bevitele a betegek számára a legfontosabb ezekben a napokban. Ne hagyjuk el magunkat, ne törjünk össze lelkileg, mert sokszor fejben dől el, hogy kit, mennyire tud levenni a lábáról egy betegség.

Ha viszont mégis az ágynak dőlünk, mert kiver minket a láz, vagy teljesen legyengülünk, akkor alkalmazhatjuk a már szüleink idejében is bevált módszert, hogy jól betakarózunk, és így megpróbáljuk kiizzadni magunkból a betegséget. A bő folyadék fogyasztás is javasolt ilyenkor, hiszen a láz esetén könnyebben ki tud száradni az ember. Ha nagyon felszökne a lázunk, akkor érdemes hűtőfürdőt venni, de ezzel óvatosan kell bánni, nehogy egyből lehűtsük a testet hideg vízzel, hisz az olyan, mintha leforráznánk magunkat. Tudni kell azt is, hogy a szervezetünk pontosan a lázzal próbál meg védekezni a betegség ellen. Ezért fokozatosan kell a test hőmérsékletű fürdővizet pár fokkal csökkenteni, miközben benne ülünk. Figyeljünk arra is, hogy ne feküdjünk egész nap az ágyban, hiszen állandó fekvés közben a tüdőgyulladás is könnyebben kialakulhat. A friss levegőre a beteg embernek is szüksége van. Próbáljunk meg néha rövid sétákat tenni, de ha másra nincs erőnk, akkor se hagyjuk el magunkat, legalább üljünk fel az ágyban, olvassunk vagy nézzünk valami vidám műsort a tévében. Sokan nem is hinnék, hogy a jókedv és a pozitív hozzáállás mennyit tud segíteni.

Ha mégis megtörténne a baj

A fentebb említett természet adta lehetőségek, gyógyteák, immunerősítő zöldségek és gyümölcsök, valamint a vitaminok fogyasztása is nagyban hozzájárulhat a mihamarabbi felépüléshez. Amennyiben viszont az állapotunk rosszabbodna, netalán tartós láz vagy tüdőgyulladás gyanúja esetén feltétlenül konzultáljunk a háziorvosunkkal.

Összefoglalva, e nehéz napokban nagyon oda kell figyelni az egészségünk állapotára és az immunrendszerünk megerősítésére. Legfontosabb dolgok ehhez pedig a mozgás, az egészséges étkezés valamint az elménk fitten tartása. A lakást gyakran szellőztessük ki friss levegőt engedve a házba és ezáltal a tüdőnkbe is. A legfontosabb pedig, hogy bármi történik is, ne essünk pánikba. Próbáljuk meg koncentrálni, relaxálni, összpontosítani arra, hogy mi kerüljünk ki győztesen a karanténból. Figyeljünk oda egymásra! Szükség esetén forduljunk a háziorvosunkhoz, vészhelyzetnél pedig azonnal hívjunk mentőt.

Végezetül érdemes ezt a Semmelweis Egyetem által készített kis videót tanulmányozni. Nem csak a karanténban lévő embereknek ajánlott. A videó által megtanulhatjuk, hogy előzzük meg a nagyobb bajt, és mit tegyünk hogy átvészeljük, ha mégis bekövetkezne a nem várt dolog.

Vásárlás karantén idején

Manapság szinte mindent meg lehet már rendelni az interneten, így ha valamire szükségünk van, ezt megtehetjük online. Fentebb említettük a ruhatárunk felfrissítését is. Amennyiben nem tudnál eljutni az eddig megszokott üzletedbe a karantén miatt, nem kell aggódni. Ha megszeretnél ajándékozni valakit, de nem mozdulhatsz ki otthonról, van megoldás. Webshopunkban is rengeteg ajándék közül választhatsz és rendelhetsz, és akár az ajándékozott címére is kérheted egyből a terméket. Ehhez szeretnénk most néhány vicces ötletet adni, hogy ezekben a nehéz napokban feldobjuk egy kicsit a hangulatot. Ráadásul minden héten leakciózunk egy terméket, és így olcsóbban vásárolhatod meg nálunk, mint a partnerünknél. Keresd tehát az akciós terméket az oldalunkon. PólóGalaktika.

Ajánlott termékeink

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

Heti akciós termékünk

További vicces termékminták megtekintése

Vissza a kezdőlapra